Nové chladivo R-1234yf
Nové chladivo R-1234yf je osazováno do automobilů již od roku 2011. V tomto článku se dozvíte jak nejlépe určit druh chladiva v automobilu.
Jak poznám, který druh chladiva je na mém vozidle?
Nejlépe podle štítku v motorovém prostoru.
Štítek s druhem a náplní najdete zespodu na kapotě, chladičové stěně, případně na nosnících či tzv. torpédu.
V součastném vozovém parku je momentálně je nejvíce zastoupeno chladivo R134a, které je osazováno více jak 20let.
Druhů štítků pro chladivo je více. Můžete se inspirovat na fotografiích.
Štítek chladiva R134a
Štítek chladiva R1234yf.
Nenajdete-li štítek nezoufejte. Zavolejte k nám případně se u nás zastavte. Rádi vám poradíme. Případně čtětě dále.
Také vám může pomoci naše orientační tabulka.
Vozidla vyrobená v letech | nejčastější chladivo |
---|---|
od 50 let do 1990 | R12 |
1990-1995 (přechodné období) | R 12 / R 134a |
1995 do 2011 | R134a |
2011 do konce 2016 (přechodné období) | R-134a / R-1234yf |
2017 - | R-1234yf |
Déle také někteří výrobci zvolily za chladivo CO2. CO2 je zastoupeno minimálně proto se mu nevěnujeme.
Proč nové chladivo do autoklimatizací?
Chladiva jsou plyny s ekologickou zátěží tzv. skleníkové plyny.
Pro ekologické aspekty a pro budoucí generace je snahou legislativy snižování emisí a ekologických zátěží zavést nové normy a standardy šetrné životnímu prostředí.
Vývoj a osazování ekologičtějších chladiv je proto také nevyhnutelností.
Nejdůležitější je SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2006/40/ES ze dne 17. května 2006 o emisích z klimatizačních systémů motorových vozidel a o změně směrnice Rady 70/156/EHS.
Ta stanovuje maximální hodnotu GWP 150 pro chladiva v automobilech, která jsou použitá v nových typech vozidel s účinností od ledna 2011. Pro plynulý přechod, bylo stanovena přechodná doba končící v roce 2017.
Počínaje rokem 2017 je nutností pro uvedení vozidla do provozu s klimatizací dosáhnout hodnot GWP do 150. Tento standard platí pro všechna nově vyrobená vozidla v roce 2017 a dále.
Co je GWP?
GWP (global warming potencial) potenciál globálního oteplování.
Výpočet GWP je poměrně složitý, ale důležité je že čím se GWP blíže nule, tím je šetrnější k stanoveným emisním limitům.
Hodnota GWP je přepočet. GWP určuje o kolikrát více daný plyn přispívá ke skleníkovému jevu oproti plynu CO2.
Nejpoužívanější chladiva pro automobily. Složení a GWP
Chladivo | Složení | GWP | |
---|---|---|---|
R12 | Dichlordifluormethan CCl2F2 | 10 900 | |
R134a | 1,1,1,2-tetrafluorethan | 1430 | |
R1234yf | 2,3,3,3-tetrafluorpropen | 4 | |
Déle také někteří výrobci zvolily za chladivo CO2. CO2 je zastoupeno minimálně proto se mu nevěnujeme.
Dále také uvedeme chladiva pro trasnsportní chlazení nejčastější používaný starší plyn je R404a.