Chladivo R-744
Provádíme plnění a opravy systému autoklimatizace s obsahující chladivo R744. Nejčastěji je osazováno do automobilů firmy Mercedes třídy S a také třídy E. Chladivo R744 je také osazováno v elektrovozech konceru Škoda VW Audi a Seat. V tomto článku se dozvíte jak nejlépe určit druh chladiva, který je osazen ve vašem automobilu.
Jak poznám, který druh chladiva je na mém vozidle?
Nejlépe podle štítku v motorovém prostoru.
Štítek s druhem a náplní najdete zespodu na kapotě, chladičové stěně, případně na nosnících či tzv. torpédu.
V součastném vozovém parku je momentálně je nejvíce zastoupeno chladivo R134a, které je osazováno více jak 20let.
Dále pak chladivo 1234yr. Přechodná doba pro použití chladiva R1234yr u osobních vozidel je cca 2012-2016 vozidla. Od roku 2017 se používá chladivo R1234yr a R744
Druhů štítků pro chladivo je více. Můžete se inspirovat na fotografiích.
Štítek chladiva R134a
Štítek chladiva R1234yf.
Nenajdete-li štítek nezoufejte. Zavolejte k nám případně se u nás zastavte. Rádi vám poradíme. Případně čtětě dále.
Také vám může pomoci naše orientační tabulka.
Vozidla vyrobená v letech | nejčastější chladivo |
---|---|
od 50 let do 1990 | R12 |
1990-1995 (přechodné období) | R 12 / R 134a |
1995 do 2011 | R134a |
2011 do konce 2016 (přechodné období) | R-134a / R-1234yf |
2017 - | R-1234yf |
R744 |
Déle také někteří výrobci zvolily za chladivo CO2. CO2 je zastoupeno minimálně většinou u vozů Mercedes třídy S a E a také v elektromobilech koncernu VW.
Proč nové chladivo do autoklimatizací?
Chladiva jsou plyny s ekologickou zátěží tzv. skleníkové plyny.
Pro ekologické aspekty a pro budoucí generace je snahou legislativy snižování emisí a ekologických zátěží zavést nové normy a standardy šetrné životnímu prostředí.
Vývoj a osazování ekologičtějších chladiv je proto také nevyhnutelností.
Nejdůležitější je SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2006/40/ES ze dne 17. května 2006 o emisích z klimatizačních systémů motorových vozidel a o změně směrnice Rady 70/156/EHS.
Ta stanovuje maximální hodnotu GWP 150 pro chladiva v automobilech, která jsou použitá v nových typech vozidel s účinností od ledna 2011. Pro plynulý přechod, bylo stanovena přechodná doba končící v roce 2017.
Počínaje rokem 2017 je nutností pro uvedení vozidla do provozu s klimatizací dosáhnout hodnot GWP do 150. Tento standard platí pro všechna nově vyrobená vozidla v roce 2017 a dále.
Co je GWP?
GWP (global warming potencial) potenciál globálního oteplování.
Výpočet GWP je poměrně složitý, ale důležité je že čím se GWP blíže nule, tím je šetrnější k stanoveným emisním limitům.
Hodnota GWP je přepočet. GWP určuje o kolikrát více daný plyn přispívá ke skleníkovému jevu oproti plynu CO2.
Nejpoužívanější chladiva pro automobily. Složení a GWP
Chladivo | Složení | GWP | |
---|---|---|---|
R12 | Dichlordifluormethan CCl2F2 | 10 900 | |
R134a | 1,1,1,2-tetrafluorethan | 1430 | |
R1234yf | 2,3,3,3-tetrafluorpropen | 4 | |
R744 | CO2 | 1 |
Déle také někteří výrobci zvolily za chladivo CO2. CO2 je zastoupeno minimálně většinou u vozů Mercedes třídy S a E a také v elektromobilech koncernu VW.
Dále také uvedeme chladiva pro trasnsportní chlazení nejčastější používaný starší plyn je R404a.